donderdag 4 augustus 2011

Hoeden maken


Hoedjes maken



Weet je wat nu zo leuk is, ons huis was dertig jaar geleden een hoeden atelier van de familie Weerdenburg. Toen wij het kochten stond het vol attributen, hoedenvormen, stoomapparaten, overlock machines, lint, corsages en een heleboel cloches. 


Dat zijn basis hoedenvormen van vilt of stro. Wat moesten we er mee? Dozen vol brachten we naar de lagere school, leuk voor toneelles en handenarbeid. Bij het opruimen van ons steeds voller wordende huis, ontdekten wij onlangs nog een doos vol cloches. Een aantal gaf ik aan Els Drijver, een hoedenmaakster op Texel (www.hoedzoekthoofd.nl), en met de rest ging ik zelf aan de slag. 


Een oude hoedenvorm bezit ik ook. Alleen weet ik niet precies alles van de hoed en de rand. Ik begon met de cloche in het water te leggen, goed doorweekt en daarna uitknijpen, over de vorm trekken en glad wrijven. 

Voor het grijze hoedje met zwart koord, gebruikte ik een deel van de hoeden vorm. Ik klapte het vilt weer terug, vulde het op met schone schapenwol, deed er een touw strak om en plooide de rest van het vilt naar buiten. Nu geduld want het hoedje in de maak moet drogen, twee dagen, gelukkig ging de zon schijnen. Ik haalde het hoedje voorzichtig van de vorm en maakte het touwtje los. Nu met kleine steekjes de rand vast zetten zodat de vulling niet te zien is. Van kamband spon ik een stevige dikke draad waarvan ik een koordje draaide en viltte van de zelfde wol, twee balletjes voor aan het koord en een platte bal voor boven op de hoed. 


Het is best een Kittig hoedje geworden, helaas kan ik het niet op, ik heb een groot hoofd. Je vraagt je misschien wel eens af wat ik met al die eigen gemaakte spullen doe? Mocht je er interessen in hebben, mail me, maar ik ga gewoon door met uitdagingen zoeken omdat ik niet anders kan.




Nog een leuk ander hoedje dat ik heb gemaakt en er volgen er vast nog meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten